UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pred dávnymi časmi som sa už v rámci neviem akej výmeny dostal ku kompilačke k Texas Death Festu. Tam spomedzi solídnych vecí i amatérskych pokusov žánrovo dosť vyčnievala newyorská banda GREY SKIES FALLEN a jej skladba „The Purest Form“, mohutná, valivá, dramatická melodická záležitosť na pomedzí death a doom metalu, prvotriedna kvalita. Materiály v Európe vlastne neznámeho spolku sa zháňali ťažko, trvalo roky, kým som sa dostal k albumu „The Fate Of Angels“ (1999), z ktorého pochádza.
Minnesotskí Nightfall Records zjavne nemali prostriedky na to, aby nahrávke urobili poriadnu svetovú distribúciu a promo, čo je veľká škoda, GSF mohli byť dávno niekde inde a to by si naozaj zaslúžili. Príjemne variabilný materiál, kde hutné dravé melodické deathmetalové nárezy (trochu v štýle švédskych spolkov, napríklad GARDENIAN) koexistujú s atmosférickejšími, občas symfonicky podfarbenými skladbami, miestami vyznievajúcimi ako novší OPETH, prípadne PARADISE LOST z čias „Draconian Times“, hraní však v deathmetalovejšom duchu, a viacero nálad ako na „The Silent Enigma“ od ANATHEMY, má svoje čaro aj po 15 rokoch.
Z ďalších dvoch albumov, „Tomorrow’s In Doubt“ (2002) a „Two Way Mirror“ (2006) som počul leda to, čo sa dá schrastiť na Youtube, a tam sa s hudbou GFS vrece tiež extra neroztrhlo. Našťastie táto kliatba aspoň trochu padla pri novinke „The Many Sides Of Truth“ z apríla tohto roku. Aká je jej dostupnosť, netuším, Xanthros je veľmi pravdepodobne menom zastrešujúcim samovydanie. Sedemskladbovú nahrávku stvorili Tom Anderer (basgitara), Joe Sanci (gitary), Sal Gregory (bicie), Rick Habeeb (vokály, gitary), Craig Rossi (klávesy), a traja hostia: Audrey Selph (viola), Joseph Higgins (čelo) a Johnny Grill (vokály). O obal sa postaral Travis Smith, ktorého poznáte z dlhoročnej spolupráce s OPETH a aj z mnohých iných miest.
GREY SKIES FALLEN ani po 15 rokoch zvolený štýl neopustili, zjavne tieto death-, doom- a iné metalové atmosféry začali hrať preto, lebo ich fakt mali radi. Oproti minulosti je istým „vývojom“ to, že deathmetalový či extrémny vokál je v intenzívnych, tvrdých pasážach ešte dravší, útočnejší, miestami na hranici blackmetalového revu. A napriek väčšiemu podielu melancholických, orchestrálnych náladových pasáží sa GFS stále držia veci, ktorú som na nich mal obzvlášť rád – nikdy neznejú nejako beznádejne a uplakane, aj čistý vokál sa bez ohľadu na nejaký ten „emočný presah“ drží v civilnejších rovinách, a v tých „slávnostnejších“ má blízko skôr k doomovým titanom CANDLEMASS. A tento duet s dravým, často priam hrozivým hlbokým i revaným deathmetalovým vokálom je naozaj vydarený.
Album je bohatý na striedanie nálad, od melanchólie či istej rozjímavosti až po ponuré, priam funerálne pasáže v death/doomovom duchu. Ak som kedysi v úvode spomenul OPETH, môžem ho pripomenúť aj tu. Pokiaľ totiž niekto nevie stráviť to, že Mikael z progresívnych death, doom a blackmetalových náladových chodníčkov zdrhol kamsi do rokov sedemdesiatych, tu nájde nejednu pasáž, ktorá mu pripomenie pre mnohých lepšie časy švédskych atmosferikov. A pritom je to celé aj tak hlavne o GREY SKIES FALLEN ako o dosť svojskom zjave na poli drsných kovových nálad.
Album je bohatý na striedanie nálad, od melanchólie či istej rozjímavosti až po ponuré, priam funerálne pasáže v death/doomovom duchu.
8,5 / 10
The Many Sides Of Truth (2014)
Introspective (2012)
Along Came Life (EP) (2010)
Two Way Mirror (2006)
The Visionary (SP) (2006)
Tomorrow’s In Doubt (2002)
The Fate Of Angels (1999)
Demo 1997 (demo) (1997)
na tento album sa tesim ked ho budem mat orig. doma :)
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.